Czym jest ścieranie zębów i jakie są sposoby leczenia w Legnicy?

Główne przyczyny ścierania zębów

Zdecydowanie najczęstszym powodem, przez który zęby zaczynają się ścierać, jest kwas, który znajduje się w jamie ustnej. Kwas w jamie ustnej bierze się najczęściej z jedzenia, napojów, napojów gazowanych oraz nieprawidłowej higieny. Bakterie, które zostają w ustach, przetwarzają resztki pokarmów, wytwarzając przy tym kwasy, przez które niszczone jest szkliwo. W ten sam sposób działa także mechanizm powstawania próchnicy.

Starcie może być spowodowane także poprzez zgrzytanie lub zaciskanie zębów, jak również nieprawidłowe ustawienie ich w jamie ustnej. Inną z przyczyn tego zjawiska jest także obecność węzłów urazowych, czyli prościej mówiąc zębów o nieprawidłowej długości, które mogły powstać poprzez wadę ortodontyczną, wysuwanie się ich po usunięciu innego zęba w łuku przeciwstawnym. W trakcie naszego życia występuje także naturalny i fizjologiczny proces ścierania zębów, który nazywamy atrycją.

Jakie są objawy?

Niestety, kiedy mamy do czynienia ze starciem zębów, pierwsze objawy mogą być niewidoczne dla pacjentów. Jest to przede wszystkim starcie guzków kłów, ale również w późniejszym czasie nadwrażliwość zębów zarówno na zimne, ciepłe, jak i na słodkie i słone. Możemy również zaobserwować nieznacznego stopnia napięcie mięśni przyczepiających do żuchwy, oraz przebarwienia i ubytki tkanek zębów w okolicach dziąsła. Często pojawia się także szary kolor na brzegach górnych jedynek.

W przypadku bardziej zaawansowanego starcia zębów mogą się one wykruszyć aż do poziomu dziąseł. Wtedy wystarczy niewielki uraz, bądź w skrajnych przypadkach już od jedzenia miękkich potraw może odkruszyć na, się kawałek szkliwa. Prowadzi to również do bólów głowy, napięci mięśni na karku, jak i przed uszami. Jednak najbardziej niebezpiecznym wynikiem ścierania zębów może stać się zapalenie lub nawet obumarcie miazgi, która znajduje się wewnątrz jamy zębowej.

Jakie są sposoby leczenia ścierania zębów w Legnicy?

Starcie zębów Legnica jesteśmy w stanie leczyć na różne sposoby, zaczynając od najprostszych zmian nawyków, przez skomplikowane i długie leczenie, a kończąc na możliwym wystąpieniu konieczności wprowadzenia leków uspokajających, aby obniżyć stres, który przyczynia się do nasilania się problemu. Poza leczeniem rehabilitacyjnym konieczna może okazać się odbudowa zębów. Jeżeli mamy do czynienia z lekkim starciem, lekarz może skupić się tylko na zniwelowaniu złych nawyków. Jeżeli starcie jest już w gorszym stanie, mamy do wyboru kilka sposobów odbudowy zębów. W przypadku zębów przednich bardzo często stosuje się odbudowę kompozytową. Z kolei przy zębach bocznych często stosuje się nakłady wykonane przez stomatologa w czasie wizyty.

Kolejnym sposobem leczenia, który nadaje się także dla zębów bardzo startych, jest założenie koron protetycznych, które pokrywają cały ząb. Niekiedy przed tym procesem niezbędne może okazać się leczenie kanałowe. Pamiętajmy, że podczas leczenia starcia zębów w Legnicy najważniejsze jest odbudowanie zębów bocznych, które zabezpieczą przednie podczas

żucia. Nie wystarczy więc tylko zadbać o zęby przednie.

Profilaktyka i całkowite wyleczenie

Całkowite wyleczenie ścierania zębów jest bardzo trudne i często prowadzi do konieczności kontynuacji leczenia aż do końca życia. Jeżeli jednak uda nam się je zakończyć najważniejsza jest rehabilitacja i stosowanie się do zaleceń lekarzy. Jednym z nich może być na przykład zmiana diety, sposobu szczotkowania zębów, ale także może to być obowiązkowy codzienny zestaw ćwiczeń. Unikajmy sytuacji, w których nie mamy nad sobą kontroli i które prowadzą do zgrzytania, bądź zaciskania zębów.

Jeżeli chcesz mieć większą szansę na zapobiegnięcie ścierania zębów, pamiętaj o odpowiedniej diecie i zachowaniu zdrowego i higienicznego trybu życia. Dbaj o czystość jamy ustnej i o zdrowie psychiczne.

Podsumowanie

Ścieranie zębów to proces utraty twardych tkanek zęba, takich jak szkliwo, zębina i miazga. Przyczyny obejmują działanie kwasów z jedzenia i napojów, złej higieny, zgrzytanie zębami oraz naturalne starzenie. Objawy początkowo mogą być niewidoczne, ale z czasem prowadzą do nadwrażliwości zębów, zmęczenia mięśni żuchwy, przebarwień i ubytków przy dziąsłach. W zaawansowanym stadium zęby mogą się wykruszać, powodując ból głowy i napięcia mięśni.

Leczenie zależy od zaawansowania problemu i może obejmować zmianę nawyków, odbudowę zębów (np. kompozytową, nakłady) lub koron protetycznych. Profilaktyka obejmuje zdrową dietę, odpowiednią higienę jamy ustnej i dbanie o zdrowie psychiczne. Regularne wizyty u stomatologa i stosowanie się do zaleceń mogą zapobiegać dalszemu ścieraniu zębów.

ścieranie zębów